Wednesday 13 April 2011

Kesedaran Memiliki dan menyimpan emas

Saya berdoa semoga pembaca sekalian berada dalam keadaan yang sihat sentiasa. Tulisan saya kali ini ingin mengulas mengenai Kelebihan menjadikan emas sebagai medium pelaburan. Medium pelaburan masa kini berkembang pesat melihatkan pelbagai skim pelaburan diperkenalkan samada dilindungi kerajaan mahupun yang berisiko tinggi.
Terdapat pelbagai konsep pelaburan moden yang diperkenalkan seperti Unit Amanah, Hartanah, share dan banyak lagi. Tidak dinafikan pelaburan moden memang menguntungkan dan ada juga yang rugi akibat penipuan pihak tidak bertanggungjawab. Jadi berhati - hatilah..mari kita buat kajian sikit..
Rajah 1 : Senarai unit amanah terbaik Malaysia 2008
Bagaimanapun saya ingin menarik perhatian tuan puan terhadap pelaburan emas fizikal yang dianggap kuno oleh sesetengah pihak. Laman web www.kitco.com memaparkan secara terperinci mengenai pergerakan harga emas semasa di dunia. Apa yang saya amati ianya amat mengejutkan.
Rajah 2: Graf Harga Emas Setahun (Apr 09 - Apr 10)
Graf pergerakan harga emas untuk 1 tahun sahaja telah membuktikan bahawa pelaburan kuno ini memberikan pulangan yg lebih hebat berbanding pelaburan lain. Pada April 2010, hampir 30% keuntungan diperolehi oleh pembeli emas yang mula memiliki emas pada April 2009. Kerajaan umum 8% setahun keuntungan ASB rakyat dah melompat gembira, pemilik & penyimpan emas pastinya bukan lagi melompat tapi terbang ke langit dek keuntungan menyimpan emas.
Rajah 3: Graf Harga Emas 5 Tahun (Apr 05-Apr 10)
Melihat sejarah 5 tahun terdahulu pergerakan harga emas dunia di kitco lebih memeranjatkan.
Penyimpan emas pada April 2005 mendapat pulangan keuntungan sejumlah 187 %.. pada April 2010. MasyaAllah, hebat manfaat yang Allah kurnia pada logam bernama emas ni. kalau simpan ASB 5 tahun, anggap setahun pulangan 8% baru dapat 40% keuntungan.
Melihat keadaan sebegini saya termenung berfikir " Mungkin inilah sebab Allah tetapkan Zakat bagi penyimpan Emas & Perak" maka tergerak saya untuk membantu memberi kesedaran kepada tuan puan mengenai kehebatan yang dikurnia Allah kepada logam emas. Ayuh kita berazam memiliki emas untuk menyelamatkan kita dari masalah kewangan, inflasi & krisis ekonomi yang sedang melanda dunia.. Moga Allah beri manfaat..
Jom Sedar Emas!!!!!!......



MARI KITA MEMBAYAR ZAKAT EMAS



Emas adalah jenis-jenis logam yang diwajibkan zakat. Kewajipan zakat ke atas logam ini dijelaskan dalam firman Allah S.W.T. bermaksud:
“Dan mereka yang menyimpan emas dan perak dan tidak membelanjakannya pada jalan Allah (mengeluarkan zakat) maka khabarkanlah kepada mereka dengan azab yang pedih, pada hari emas dan perak dibakar di dalam neraka jahanam lalu diselar dengannya dahi dan rusuk mereka dan belakang mereka seraya dikatakan kepada mereka inilah harta yang kamu simpan selama ini buat dirimu, maka rasailah balasan apa yang kamu simpan dahulu”.
At- Taubah; ayat 34-35
Zakat emas dikira dalam dua keadaan.

1. Emas yang tidak dipakai (disimpan)

Emas yang tidak digunakan atau dipakai walaupun sekali dalam tempoh setahun. Jika nilai emas tersebut menyamai atau melebihi 85gram (nisab), maka wajib dikeluarkan zakat sebanyak 2.5%.
Contoh:
2.5% x nilai emas yang disimpan (jika melebihi nisab)
Contoh : RM6,000 x 2.5%
Jumlah zakat    = RM 150

2. Emas yang dipakai

Emas yang dipakai (sebagai perhiasan) walaupun sekali dalam tempoh setahun tidak wajib dikeluarkan zakat ke atasnya. Tetapi jika ianya melebihi ‘uruf’ (nilai kebiasaan pemakaian masyarakat setempat), maka ia diwajibkan zakat dengan kadar 2.5% atas lebihan dari nilai uruf. Nilai yang diambilkira adalah nilai semasa emas sahaja iaitu tidak termasuk batu permata.
Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menetapkan kadar uruf adalah 150 gram emas.
Contoh:
Berat Emas yang dipakai = 250 gram
Uruf Emas = 150g ram
Berat Emas yang layak dizakat = 250 gram - 150 gram = 100gram
Zakat yang wajib dibayar = 2.5% x (100 gram x harga semasa)
= 2.5% x (100 gram x RM 77.16)
= RM 192.9